miercuri, 20 iulie 2011

21 iulie

Te am strigat si vocea mea s-a pierdut in vazduh. Am, strigat DARIA, DAARIA!Am intins mainile catre cer sa te ating, au ramas suspendate, prinse in nori, buzele mele au vrut sa sarute fruntea ta si au ars asteptand, am plecat sa te caut si pasii mei au uscat pamantul, mai aveam doar ochii, dar lumina lor s-a stins de dor! Mama ta e oarba, mama ta nu mai are maini, nu mai are buze, nu mai are picioare, mama ta are doar o inima care bate asa...Daria, Daria, Daria, Daria.


Daria sau aşteptarea lui Orfeu…



Căci restul e tăcere, spune poetul la sfârşitul tragediei sale, sugerând că am intrat într-un spaţiu esenţial în care cuvintele nu-şi mai au rostul. Acesta este spaţiul catharsisului în care recuperăm lent un câştig amar, dar cu atât mai preţios cu cât ne ajută mai mult să ne înţelegem şi să acceptăm mai uşor tragedia propriei noastre vieţi.
Venit de pe plaiuri tracice, muzicianul nepereche Orfeu coboară în Hades pentru a recupera prin puterea iubirii sale pe Euridice. Vraja cântării sale este atât de mare încât se înmoaie până şi inima cerberului. Dar el nu-şi poate înfrâna omeneasca pornire de a o revedea pe iubita sa cum iese din moarte şi, privind înapoi, o transformă în stană de piatră...
Refăcând filmul ultimilor ani ai vieţii Dariei Hornoiu am sentimentul că ea a fost o altă ipostază a lui Euridice, care s-a stins în aşteptarea lui Orfeu. În aşteptarea cuiva care să dea un sens suferinţei sale şi care să o ajute să nu traverseze singură deşertul alb al suferinţei. Şi care treptat a înţeles că trebuie să joace ea însăşi rolul lui Orfeu („Nu-i nimeni în jur să-mi arate drumul/ Pe care trebuie să-l urmez”) şi să forţeze ieşirea din infern, nu prin forţa cântecului, ci prin forţa cuvintelor sale.
Pentru Daria iadul avea culoarea albă a spitalului, se chema „Oncologie pediatrică” şi consta din nevinovaţii copii ai întunericului, cu mâini purtătoare de branule, mâini arse, „mâini de copii ce-şi aşteaptă sfârşitul...”; copii în mîinile cărora jucăriile nu mai au sens iar ciocolata devine insuportabil de amară. Aceşti copii sunt cât se poate de reali, căci ei poartă un nume: Lavinia, Elena, Răzvan, Olguţa, Prichi sau Ancuţa. Doar ei  sunt cei care te pot învăţa cum să învingi boala şi să începi o a doua viaţă prin puterea sufletului. Ori marea problemă a Dariei din ultima ei decadă de viaţă a fost cum poate cineva să învingă boala care urcă în tine ca un tsunami care dislocă totul. Din prima clipă în care a pus ochii pe tine ştii că te-a dorit, te cotropeşte puţin câte puţin şi îţi fură tot ce este mai frumos în tine, trup, minte sau suflet. Atunci când propriul tată dispare prematur din cauza aceleiaşi boli, când pubertatea debutează sub auspiciile unui diagnostic care te amputează de copilărie nu-ţi mai rămâne decât strigătul disperat. Daria găseşte însă puterea să convertească acest strigăt de revoltă, care ar putea sparge toate geamurile lumii, în cel al mării care îşi plânge valurile, al mării care îşi strigă ţărmurile. Este strigătul unei iubiri uriaşe, dintr-o inimă suprapopulată de dragoste: „Iubirea mea reuneşte/ Toate sentimentele lumii.”
Am cunoscut-o pe Daria în ultimii trei ani ai existenţei sale. Ca profesor şi mentor nu am întrezărit la ea niciodată conduita revoltei, atât de clar exprimată în scris: „Priveşte Atutputernicule, cum arată FIII TĂI! Îţi condamn legile!” Starea de perplexitate dată de tragicul ei destin părea depăşită de o acceptare nicidecum resemnată, pentru care stăteau mărturie zâmbetul ei special şi bunătatea fără de sfârşit din privire.
Daria s-a simţit obligată să lupte din răsputeri contra invaziei lăuntrice a mareii negre. Ea dorea să instituie şi să conserve peren un perimetru de normalitate, de iubire şi bunătate. Ea a vrut şi a reuşit să demonstreze că există zone pe care distrucţia nu le poate cotropi. De vreme ce se considera a fi o fiinţă norocoasă pentru că avea mîini cu care să mângâie, ochi cu care să privească şi creier cu care să judece limpede lucrurile înseamnă că moartea nu este atotputernică. De vreme ce puterea prieteniei nu se stinge nici în ceasurile cele din urmă înseamnă că destinul nu este în totalitate ineluctabil.
Da, de acolo de unde este acum, din lumea astrală, Daria poate să confirme: a lăsat în urma ei un mănunchi de prieteni pentru eternitate, un mare număr de oameni care se gândesc la ea cu preţuire şi dragoste. Depăşind sentimentul de izolare, îndepărtare şi abandon din perioada de debut a bolii sale, Daria a devenit o altfel de Euridice, cea care nu aşteaptă ieşirea din labirinturile morţii prin forţa iubirii altcuiva, ci prin propria forţă. În fond, ea a devenit pentru fiecare dintre noi o călăuză în drumul spre lumină.
Cartea de faţă stă mărturie a acestui întreg parcurs al Dariei de la starea de perplexitate şi protest din faza iniţială spre cea de detaşare senină şi încredere altruistă în puterea sentimentelor, mediată prin cuvânt, prin care ea a învins destinul şi şi-a regăsit împăcarea cu sine şi cu transcendenţa.


Aurel Ion Clinciu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu